fenomenet Anna Anka...

Ja jag vet inte riktigt om jag ska tycka illa om henne elelr om jag inte ska tycka något alls faktiskt...Vissa saker hon säger stämmer ju faktiskt, och andra saker gör ju en bara upprörd, samt endel saker hon säger är faktiskt så men ingen annan vågar säga eller erkänna att det är så...
Ta det här med föräldrarskap exempelvis, hon tycker att "svenska pappor och deras blöjbyten är löjliga!"
Hmm ja endel har ju den värderingen att det är mammans uppgift att sköta barnen och pappans uppgift att försörja familjen. Men här i Sverige har vi minsann JÄMSTÄLLHET, eller??
Utåt har vi gärna det...
Men när du som mamma är nere på stan själv för att handla kläder eller någonting kanske till erat barn, eller om du är hos doktorn utan barnet så blir du ifrågasatt: "ne men vart har du ditt barn?" eller "du har väl nån som ser efter barnet?" NEEEE han är ju såklart hemma själv!
Det är ju inte så att det finns en pappa i de flesta fallen?
Och vi har ju kämpat så hårt för jämställhet, så vad fan är det för fel att man som mamma får lite egentid och pappan får egentid med sitt barn?
Helt plötsligt så är man då en dålig mamma eftersom att vu har jämställhet i detta land eller för att man är två om att ha ett underbart litet barn?
Eller nej oj jag glömde, det är väl mammans uppgift att ta hand om barnet? Hmm ja enligt svenskars undermedvetna sett att se på saken så lever vi ju kvar i Anna Ankas normer om barnuppfostran osv, dvs mamman ska ta hand om barnen och pappan ska jobba och tjäna pengar...
Så jämställhet in my as
Tydligen ser den svenska modellen ut som denna: Du som mamma ska 24-7 ta hand om barnet, Pappa: Vara med då och då
Är det verkligen så som folk vill ha det så kan vi ju ta bort alla pappaledigheter så är vi tillbaka på ruta ett när man sååå länge har kämpat för jämställhet mellan könen... Och det tragiska är att det mestadels är äldre kvinnor (som oftast är såå insatt i jämställhetsfrågor) som ifrågasätter vart man har barnen...

Så Anna Anka dina tankar må vara fel i mångas öron och ja många tycker att du är en hagga som uttalar dessa åsikter, men mentaliteten ligger undermedvetet på denna nivå hos många svenskar...
Jag säger bara en sak hade ekonomin tillåtit att jag kunde vara hemmafru så hade jag utan tvekan varit det.
Förr var det ju mer regel än undantag att man skulle vara hemamfru och det var ovanligt om kvinnan jobbade, men då hade ju också männen högre löner så man klarade sig utan problem med att mannen jobbade, samma jobb idag kan både män å kvinnor utföra (vilket är bra) men ger såklart mindre lön. Får väl satsa på nå direktörsjobb eller liknande så kanske man kan vara hemmafru :P
Tyvärr så är inte min karl nån popstjärna som skrivit 900 låtar men jag älskar han av hela mitt hjärta och skulle aldrig byta, hellre fattig och lycklig än rik och olycklig!
Älskar min underbara lilla familj <3
Dennis <3 Nero

2 dagar kavr till julafton...
Äntligen är det bestämt hur vi gör på julafton hua säger jag bara!
Först blir det julfrukost hos min käre mor, därefter ska vi till Dennis pappa en sväng och efter det blir det Kalle Anka och kök hos Dennis mamma dit sen också min familj kommer s¨det ska bli kul hoppas jag!
Alla julklappar är väl så gott som klara, får se om jag sticker iväg en sväng imorrn och inhandlar en sista julklapp till Dennis :P

Var för övrigt hemma hos Helen å Loke idag å provlekte med Lokes coola boll när han sov(tråkis) Nero verkade dock gilla den å han fick en julklapp av Loke =) En  liten dinglis napphållare, jättesöt!
Efter kaffe å lek så smög vi oss ner på stan en sväng, kikade på lite kläder men fan man har blivit snål på  å handla till sig själv numera! Måste bli bättre på det! Ska väl ta nån dag å åka in till Tuna park eller V-ås City å kika på lite kläder för fan jag vill hanya kläder! Kanske ska passa på under mellandagsrean? Men då får fan Nero vara hemma (ja han får vara med sin pappa) vill inte trängas med han med massa galna brudar som ska shoppa för alla julklappspengar! Nej det kan jag bespara honom!
Kallt som fan blev det om mina små ben då jag glömt ta på mig något under jeansen! nero var så varm å skön när vi kom in å fick av han kläderna så han ahde det verkligen bra i vagnen! är faktiskt en jäkligt bra vagn vi har på det sättet att den är tät så man kan slippa all kyla ute =) Men däremot så vill jag ah en ny vagn pga andra anledningar! Vår vagn är ganska tung sen är det dags att byta ut den, har kikat på en vagn jag är sugen på på nätet men ska väl se omden går att "provköra" i nån babybutik haha =P
Annars blir det nog den, jag ahr ju endel krav på den här vagnen =P

Hade min bror här på besök som var så snäll och satt å lekte med Nero medans jag slank iväg å handlade, Dennis jobbar ju till 22.15 =( såoch jag ville inte besvära Nero med alla dessa kläder igen å ut i bilen å tränas med folk på Willys men det var faktiskt inte så farligt med folk trodde det skulle vara värra faktiskt! Köpte bingo lottor till mig å mor också, så imorrn ska vi spela. Man kan ju hoppas att man vinner något men man ska ju inte räkna med det!
Försäljaren sa att jag fick komma tillbaka å klaga om jag inte vann :P
Fick även besök av Sofie å Adde som kom med fika, jag var inte direkt nå fika sugen men de blev iaf cappuchino å en liten lussekatt, dock försvann de ganska snabbt då de skulle iväg å klippas å lämnas skålar å greja men jag å Nero fick lite extra mys nu på kvällen då han inte riktigt ville somna i sängen, å det är ju sp mysigt med mys! Men jag får fitn försöka underhålla mig själv nu när han sover sen typ 1h tillbaka, imorrn blir detnog en fartfylld dag!
Försöka bli en tidig kväll idag
Hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback